Vegan Fastfood Project

Opdracht

Voor dit project heb ik een huisstijl en een introductiecampagne ontworpen.

 

Op het NDSM terrein in Amsterdam Noord gaat driesterrenkok Jonnie Boer een exclusieve fine dining keten van vegan fastfood starten met als doel het veranderen van de eetgewoonten van de bevolking.

 

Mijn concept voor dit project luidt: 

‘weet wat je eet’. Door het geven van voorlichting over veganistische voeding en deze letterlijk in de aangeboden gerechten te laten zien, creëert het project meer bewustwording en biedt het bouwstenen voor het ontwikkelen van een plantaardig voedingspatroon. Dit als tegenreactie op het vele bewerkte voedsel, dat tot gevolg heeft dat veel mensen niet meer weten wat ze eten.

Opdracht

De praktische uitvoering past in de fine dining stijl: esthetische kunstwerken creëren die de gast een unieke ervaring meegeven.

 

Voor het project heb ik een naam bedacht en een logo ontworpen. Hieruit heb ik een huisstijl ontworpen dat ik heb toegepast op het menu, het visitekaartje, een verpakking to go, de gevelbekleding en de website. Voor de introductiecampagne heb ik een poster ontworpen en een social media campagne.

 

Voor de digitale uitwerking van dit project heb ik gebruik gemaakt van Illustrator, Photoshop, InDesign en XD. Voor de analoge uitwerking heb ik gebruik gemaakt van een lichtbak en materialen als groenten, fruit, karton, kunststof sheets en diverse snijmaterialen.

Concept en uitwerking producten

pp

pp

moodboard

Logo

Transparantie is het belangrijkste element in het concept: het restaurant is eerlijk en duidelijk over hun gerechten. Ze serveren gerechten die door hun transparantie alle ingrediënten tonen. Op hun website geven ze daarnaast uitleg over de veganistisch ingrediënten. 

De naam Lucide betekent helder en doorzichtig. De letters zijn dun waardoor je er doorheen kunt zien. In het woordmerk overlappen enkele letters elkaar, maar blijven ze afzonderlijk in hun geheel zichtbaar. 

pp

pp

Posters

Voor de postercampagne heb ik het concept als slogan verwerkt. Hierdoor is het doel van het project meteen duidelijk.  Om de transparantie in de poster terug te laten komen heb ik doorschijnend groentenpapier gecreëerd uit dunne plakjes groenten en dit laten doorschemeren in de afbeelding. 

 

 

pp

pp

pp

iënten goed zichtbaar. De gast weet hierdoor precies wat hij eet.

Om de tekst goed leesbaar te houden he

Visitekaartje & menu

Ook in het visitekaartje komt het transparante groentenpapier terug. De appelschijfjes zijn bijna lichtgevend.


Voor het menu heb ik gekozen voor springrolls vanwege hun doorschijnende uiterlijk. Door het dunne rijstpapier zijn de ingrediënten goed zichtbaar. De gast weet hierdoor precies wat hij eet.

Om de tekst goed leesbaar te houden heb ik gekozen voor een iets vervaagde achtergrond.

 

pp

Verpakking

De verpakking is een stijlvolle box gemaakt van karton en met een venster van gerecycled plastic. De buitenzijde is bedrukt met een patroon van transparant groentenpapier. Het woordmerk op het venster versterkt de transparantie waar het restaurant naar streeft.

 

pp

Ontwerp

pp

Prototype

Social media

Het restaurant heeft een instagram pagina waarop al volop gepost wordt. Er wordt onder andere gepost over veganisme, Jonnie Boer en het concept ‘weet wat je eet’.

Om het restaurant te promoten, zijn er maaltijden uitgereikt aan diverse influencers. Zij kunnen op hun beurt over hun ervaringen vertellen en hun volgers en andere geïnteresseerden leiden naar de instagram site en de website van het restaurant.

Het restaurant plaatst deze posts ook op hun profiel. Hierbij kunnen ze kiezen voor een gepersonaliseerde achtergrond van het transparante groentenpapier.

pp

Instagram carousel
Influencer posts

Website

De website oogt door het slanke lettertype en de transparante achtergronden licht en kwetsbaar, maar heeft tegelijkertijd de chique uitstraling van een fine dining restaurant.

Op de landingspagina staat behalve de achtergrond, het logo en het navigatiemenu verder niets afgebeeld. Het beeld spreekt voor zichzelf en benadrukt de transparantie en eerlijkheid van het restaurant over hun gerechten. Pas bij het naar beneden scrollen wordt het concept ook in tekst toegelicht.


Het restaurant is eerlijk en duidelijk over waar ze voor staan en wat ze hun gasten aanbieden. Op de website wordt naast alle gebruikelijke informatie daarom ook veel aandacht besteed aan het proces in de keuken. De bezoeker kan voor alle gerechten op het menu opzoeken uit welke ingrediënten deze bestaan.


Kijk hier voor het XD prototype van de website.


Landingspagina


Website pagina ‘weet wat je eet’


Gevelbekleding

Voor een impressie van de gevelbekleding heb ik gekozen voor een gebouw dat past bij het stoere karakter van het NDSM terrein, maar tegelijkertijd de kwetsbare uitstraling toont van het restaurant concept. Het gebouw bestaat voor een groot deel uit glas, wat linkt aan het concept. Het woordmerk staat, om dezelfde reden als bij de verpakking, op het glas afgebeeld.  

pp