Vergeten drankjes project

– Proeve van Bekwaamheid –

Opdracht

Voor mijn Proeve heb ik een huisstijl en een herintroductiecampagne ontworpen voor een ‘vergeten drankje’. 

 

In dit project zal het vergeten fruitdrankje ‘Joy’ waar veel mensen een fijne herinnering aan hebben, opnieuw in de markt worden gezet met als doel deze weer populair te maken. Hiervoor zal een nieuwe brand identity en een herintroductie campagne worden ontwikkeld. 

 

Mijn concept voor dit project luidt:  ‘smaakvolle imperfectie’

Een (te) groot deel van het geteelde fruit komt nooit in de winkels terecht omdat het niet voldoet aan bepaalde uiterlijke kenmerken. Het is te ‘lelijk’ om verkocht te worden. Joy zet zich in tegen deze vorm van fruitverspilling door dit ‘lelijke’ fruit te verwerken in de fruitsappen. Joy richt zich hierbij specifiek op jongvolwassenen tussen 18-25 jaar.

Opdracht

Met name hen die begaan zijn met de natuur en graag een steentje bijdragen aan een betere toekomst. 

 

Voor dit project heb ik een nieuw logo voor ontworpen. De huisstijl die ik hieruit heb ontworpen heb ik toegepast op het visitekaartje, de fles-etiketten, een verpakking to go, een baliedisplay en de website. 

 

Voor de herintroductiecampagne heb ik twee posters ontworpen, een social media campagne en een ludieke actie voor de presentatie van het merk op de Horecava, de vakbeurs voor de horeca.

 

Voor de digitale uitwerking van dit project heb ik gebruik gemaakt van Illustrator, Photoshop, InDesign en XD. Voor de analoge uitwerking heb ik gebruik gemaakt van papier, karton, glazen flesjes en diverse snijmaterialen.

Concept en uitwerking producten

pp

moodboard

Logo

Voor het logo heb ik me laten inspireren door de afwijkende vormen van de afgekeurde fruitsoorten. Ik heb hiervoor onderzoek gedaan naar de eisen die aan de vorm van het fruit worden gesteld en ben daar bewust van afgeweken.

 

De letters van het logo staan voor het vervormde fruit en hierin is nog net de merknaam Joy te herkennen. 

pp

Posters en slogan

Op de posters voor de herintroductie campagne spelen zogenaamde fruitmascottes een grote rol. Ik heb speciaal voor de campagne deze -niet perfecte- fruitmascottes ontworpen en ze wat menselijke eigenschappen meegegeven. Het fruit vormt zo letterlijk het gezicht van de campagne. 

De slogan luidt: ‘mooie mensen drinken lelijk fruit’. De minimalistische vormgeving wekt vragen op. Voor antwoorden kan men op de website terecht.

pp

pp

Etiket

Op de etiketten zijn de eigenzinnige fruitmascottes te herkennen, dit maal zonder de menselijke eigenschappen.

 

De frisse kleuren zijn doorgevoerd in de etiketten met rood in de hoofdrol voor het aardbeienmix sapje en groen voor het appelmix sapje.

 

Voor de achterzijde heb ik gekozen voor het wrap-etiket waarbij ik de traditionele etiket vorm helemaal heb losgelaten en heb gekozen voor een vervormde tomaat.

 

pp

pp

 

 

Prototype

pp

Visitekaartje

Visitekaartje & verpakking

Ook bij het ontwerp van het visitekaartje ben ik een beetje afgeweken van de traditionele vorm. Ik heb de rechthoekige vorm grotendeels aangehouden om praktische redenen: visitekaartjes moeten nog wel kunnen worden opgeborgen in de standaard mapjes en vakjes. 

Het visitekaartje heeft een flapje in de vorm van een vervormde appel met het logo erop. Dit flapje kan worden opengeslagen. Op het zichtbare deel van het kaartje staat de slogan. Onder het flapje staan de persoonlijke gegevens.

 

De draagverpakking is gemaakt van stevig karton en biedt ruimte aan 4 flesjes in één smaak. Op twee tegenoverstaande zijden staat dezelfde informatie als op de etiketten. Voor de andere twee zijden heb ik een patroon ontworpen van abstracte figuren die een beetje doen denken aan de fruitmascottes van de campagne. 

pp

Verpakking

iënten goed zichtbaar. De gast weet hierdoor precies wat hij eet.

Om de tekst goed leesbaar te houden he

Display

De balie display is evenals de draagverpakking gemaakt van stevig karton. De opstaande header is verwisselbaar en kan bijvoorbeeld worden vervangen tijdens speciale acties. In de display kunnen twee flesjes worden geplaatst en er is ruimte voor visitekaartjes.

De display is licht en neemt weinig ruimte in op een balie.

 

De frisse kleuren vallen op, evenals de afwijkende vorm van de display. Op de header is informatie te vinden over het merk. Voor meer informatie kan de QR code worden gescand die leidt naar de website.

 

pp

pp

pp

Social media

In de social media campagne is er een grote rol weggelegd voor de fruitmascottes.

Ze brengen op een grappige manier de serieuze missie van Joy onder de aandacht.

 

Het eigenzinnige karaktervolle fruit probeert met hun humoristische, maar rake opmerkingen de aandacht te trekken voor zowel de fruitsapjes als het probleem van fruitverspilling. De advertenties linken naar meer achtergrond informatie over deze vorm van voedselverspilling. In plaats van het bekende ‘lees meer’ staat er daarom ook ‘leer meer’.

pp

pp

Website

De landingspagina is minimalistisch vormgegeven: Buiten het logo en het hoofdmenu staan de slogan en de kersmascotte centraal op de pagina geplaatst. Joy valt maar gelijk met de deur in huis. 

 

 

Pas als je naar beneden scrollt, wordt er meer toegelicht: 

dat Joy een oude bekende is, die letterlijk in een nieuw jasje is gestoken; dat Joy zich met haar fruitsapjes inzet voor een grotere missie en op welke manier zij dat doen; en dat je trots kunt laten zien dat je de missie van Joy steunt d.m.v. een leuke hippe tote bag. Zo kun je anderen op jouw beurt weer inspireren en bewust maken van het probleem van de fruitverspilling.

 

 

 

De vrolijke kleuren zijn ook weer doorgevoerd op de website en vormen een geheel met de fruitmascottes, de producten en de merchandise.

 

 

 

Kijk hier voor het XD prototype van de website,

 

Ludieke actie

Op de Horecava beurs zal Joy de aandacht trekken met een bijzondere actie. Voor de bezoekers staan niet alleen samples klaar van de verschillende fruitdrankjes, er staat ook een unieke fruit automaat. Hierop geen traditionele fruit afbeeldingen, maar afbeeldingen van de mascottes van de herintroductie campagne: 

de vervormde fruitfiguren.

 

Iedere bezoeker maakt kans op een weekvoorraad Joy sapjes en een handige Joy tote bag. Deze prijs is er voor iedereen die precies de combinatie krijgt van één van de sapjes:

<aardbei – mango – sinaasappel> of <appel – avocado – limoen>

 

pp