Burning Man Project

Opdracht

Voor dit project heb ik een identity en een introductie campagne gemaakt voor het Burning Man evenement 2023 in Nederland. 

 

Het Burning Man Project is een Amerikaans zomerevenement dat jaarlijks wordt gehouden in de Black Rock Desert in Nevada. In een zelf gecreëerde, experimentele en zelfvoorzienende samenleving kunnen de deelnemers de vrijheid zich vrij en expressief uiten, mits ze zich aan de gedragsregels houden: de ‘Tien Principes”. Sinds 2016 vindt in Nederland jaarlijks een variant op het evenement plaats. Voor het evenement in 2023 heb ik een nieuw concept en thema bedacht. Het concept is ‘de kracht van verbeelding’ en het thema dat daaruit voortkomt is ‘het magisch denken’, waarbij je niet gebonden bent aan de grenzen van de realiteit.

pp

Dit thema past goed bij de missie van Burning Man: positieve spirituele veranderingen creëren in de wereld door het bieden van unieke, indrukwekkende ervaringen. 

 

Het thema heb ik doorgevoerd in mijn ontwerpen voor het logo, de pay-off, de mascotte (de Nederlandse versie van de Wickerman), de mobiele website, de social media campagne, twee posters en een flyer.

Burning Man wil een analoge uitstraling die digitaal verwerkt wordt, passende bij hun doelgroep die voor een groot deel bestaat uit vrije kunstenaars en creatieven.

 

Voor dit project heb ik gebruik gemaakt van Illustrator, Photoshop, InDesign, XD, After Effects en materialen als klei, metaaldraad, piepschuim en verf.

Concept en uitwerking producten

Logo

Spiritualiteit speelt een belangrijke rol bij Burning Man. Dit heb ik tot uiting laten komen in het logo.

De spiraal staat symbool voor de menselijke spiritualiteit en het oog staat symbool voor de spirituele expressie. 

De ronddraaiende spiraal in het dynamische logo heeft een hypnotiserend effect. Dit linkt weer aan het thema ‘Magisch denken’, waarbij de grenzen van de realiteit vervagen.

pp

Statisch logo

pp

Klik op de afbeelding voor het dynamisch logo

Posters

Het oog komt ook terug in de posters. In beide ontwerpen speelt het oog een grote rol. Burning Man NL is maatschappelijk zeer betrokken en heel actief in het bevorderen van maatschappelijke verantwoordelijkheid en vrijwilligerswerk. 

 

Het magisch denken biedt de deelnemers mogelijkheden om oplossingen te bedenken voor bijvoorbeeld de sociale problemen die moeilijk of bijna niet op te lossen zijn. Dit magisch denken speelt zich af in het hoofd en de vele ogen staan voor de verschillende ideeën en oplossingen die hieruit zullen voortkomen. De handen in de 1e poster staan voor het realiseren van de ideeën.

 

De slogan ‘creëer je werkelijkheid’ geeft meteen aan wat het thema inhoudt. 

pp

pp

Flyer

Op de flyer heb ik elementen uit beide posters samengevoegd en hiermee een nieuwe uiting gecreëerd. Ook hier komen de ogen en de handen weer terug. Samen benadrukken ze het thema. Door het toepassen van elementen uit de posters vormt de flyer één geheel met de posters. 

 

De voorzijde geeft de belangrijkste informatie weer van het evenement. Op de achterzijde wordt het thema van dit jaar toegelicht met een verwijzing naar de website voor meer informatie

pp

Flyer voorzijde

pp

Flyer achterzijde

Mascotte

Mascotte

pp

Detail mascotte

pp

De mascotte voor het evenement heb ik gemaakt van klei, ijzerdraad en piepschuim. en afgewerkt met acrylverf en inkt. In de mascotte is het thema ‘creëer je werkelijkheid’ weergegeven. De symbolische ogen zijn in veelvoud aanwezig op het hoofd, de plek waarin de creaties ontstaan. Ze staan voor de vele zienswijzen van de deelnemers en kijken dan ook alle kanten uit. Het geopende hoofd staat symbool voor het gezamenlijk delen van alle magische denkwijzen. De vele armen staan voor het samen realiseren van de ideeën.

Social media

Facebook aankondiging evenement

pp

Burning Man Nederland is voornamelijk actief op Facebook. Via dit social media kanaal houden ze deelnemers en andere geïnteresseerden regelmatig op de hoogte van hun activiteiten.

 

Voor Facebook heb ik twee uitingen gemaakt: een aankondiging van het evenement en een uitnodiging om mee te doen aan een wedstrijd om zelf een mascotte te creëren. In beide uitingen, die gebaseerd zijn op de flyer, heb ik de mascotte verwerkt. De wedstrijd uiting heeft de toepasselijke titel ‘creëer je mascotte’ meegekregen.

pp

Facebook wedstrijd

Website

Voor de website heb ik een ‘mobile first’ prototype gecreëerd. 

 

De vormgeving van het definitieve ontwerp sluit aan de op alle andere uitingen van het Burning Man Project. Op de landingspagina is opnieuw de belangrijkste informatie vermeld en via het hamburger menu rechtsboven zijn alle pagina’s te bezoeken waarop specifieke informatie wordt gegeven over het evenement. De ogen zijn ook op de website een terugkerend element op alle pagina’s.

 

Bekijk hier het prototype van de website

pp

Homepage schets

pp

Definitief ontwerp