De smaak van Amsterdam
Ontwerp
Voor dit project heb een nieuwe ijssmaak ontworpen en hiervoor een aansprekende campagne uiting gemaakt.
I Amsterdam is een organisatie die als doel heeft het promoten van de stad Amsterdam. Ze richten zich hierbij op zowel de bewoners als de bezoekers van de stad. De organisatie biedt onder andere informatie over de stad, tickets voor diverse activiteiten, en merchandise.
I Amsterdam wil een iconisch ijsje dat staat voor de stad Amsterdam en deze smaak introduceren bij de doelgroep.
pp
Voor de nieuwe ijssmaak en de bijbehorende campagne ben ik uitgegaan van de ‘eenheid in verscheidenheid’ in Amsterdam. Amsterdammers zijn er in alle vormen en maten en kunnen enorm van elkaar verschillen. De inwoners hebben diverse achtergronden, verschillende genders, verschillende inkomens, verschillende normen en waarden enz. Maar één ding hebben ze met elkaar gemeen: het zijn allemaal Amsterdammers en ze voelen zich daarom sterk met elkaar verbonden.
Voor dit project heb gebruik gemaakt van Illustrator en Photoshop.
Concept
De nieuwe ijssmaak is gebaseerd op de bekende toverbol: het snoepje dat steeds van kleur verandert tijdens het eten. Dit nieuwe ijsje verandert echter niet alleen van kleur, maar ook van smaak. De focus ligt hierbij op de smaaksensatie. Het ijsje is (Amsterdams) rood van buiten, maar bestaat van binnen uit meerdere kleuren en smaken die heel goed bij elkaar passen en in de mond samensmelten tot één bijzondere smaak, zoals ook de verschillende inwoners van Amsterdam samen één geheel vormen. De smaken staan niet vermeld op de verpakking, wat tot een verrassende en betoverende smaakervaring kan leiden.
Uitwerking
De campagne heeft als doel het nieuwe iconische ijsje dat staat voor Amsterdam onder de aandacht te brengen bij zowel de inwoners als de bezoekers van de stad.
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken heb ik gekozen voor een online campagne via Instagram. Een groot voordeel van Instagram is dat het platform wereldwijd wordt gebruikt. Met een campagne via Instagram kunnen daardoor veel bezoekers uit binnen- en buitenland worden bereikt.
Om de boodschap ‘eenheid in verscheidenheid’ ook in vorm over te brengen, zullen er tijdens de campagne series losse posts worden geüpload, die samen uiteindelijk weer één geheel vormen.
pp
Teaser
De eerste serie posts zal bestaan uit 6 posts (1 post per dag) die elke dag iets meer van deze campagne-boodschap zullen onthullen. Op de losse posts staan verschillende inwoners van Amsterdam afgebeeld en (delen van) losse letters in verschillende kleuren. Samen, in een grid van 3×2 posts, wordt de boodschap van deze inwoners duidelijk: ‘we are Amsterdam”.
pp
Introductie product
De tweede serie posts zal bestaan uit 4 posts (1 post per dag). De posts laten elk een deel van het iconische ijsje zien dat uit dezelfde kleuren bestaat als de kleuren van de letters in de voorgaande serie posts. Zo wordt niet alleen het nieuwe ijsje geïntroduceerd, maar wordt ook meteen de link met de diepere boodschap achter het ijsje gelegd.